مدیر  کل مدیریت بحران
    حجت علی شایانفر

۱۳۹۳/۰۸/۰۶

شرح وظایف اداره کل مدیریت بحران


1.       ایجاد هماهنگی ، انسجام ، نظارت و ارزیابی مستمر واحدهای استانی دستگاه های اجرایی در راستای : هم افزایی سیاست های جامع پیشگیری و کاهش اثرات و پیامدهای نامطلوب حوادث و سوانح غیرمترقبه ، آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه و انجام صحیح وظایف مربوط به بازسازی و بارتوانی .
2.      مستند سازی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به حوادث و اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی و مدیریت حادثه .
3.     برنامه ریزی و هماهنگی لازم جهت استفاده بهینه از ظرفیت های واحدهای استانی دستگاههای دولتی و غیردولتی و نیروهای مسلح استان به منظور پیش بینی و پیشگیری بحران .
4.     هماهنگی جهت برنامه ریزی برای ساماندهی و آموزش کلیه تشکلهای مردمی ، نهادهای غیردولتی و نیروهای بسیج و داوطلب مردمی در مراحل چهارگانه مدیریت بحران با همکاری واحدهای استانی دستگاه های ذیربط .
5.    همکاری در تهیه طرح های جامع مدیریت کاهش خطرپذیری(Risk Reduction Management ) به جای مدیریت بحران (Disaster Management ) در سطح استانی (منطقه ای ) ، محلی .
6.    هماهنگی و نظارت در زمینه ایجاد و گسترش سیستم های مؤثر پیشگیری ، مقاوم سازی  و بهسازی لرزه ای ساختمان ها ، زیرساخت ها و ابنیه و شریان های حیاتی و مهم و بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده ، روشهای اتکائی و جبرانی خسارات نظیر انواع بیمه ها ، حمایت های مالی و سازوکارهای تشویقی ، تسهیلات ویژه و صندوق حمایتی با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور و همکاری واحدهای استانی دستگاه های ذیربط .
7.    کمک به توسعه و گسترش موسسات علمی و مشاوره ای فعال  و بهره گیری از تجارب آنها به منظور استانداردسازی و بهبود کیفیت ارتقاء و کنترل ایمنی کالاها و خدمات ، ساختمان و تأسیسات زیربنایی استان و نظارت بر رعایت استانداردهای مصوب .
8.    ابلاغ دستورالعمل های اجرایی مربوط به اقدامات اضطراری و احتیاطی در هنگام وقوع و یا احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه به واحدهای استانی دستگاه های ذیربط و نظارت بر اجرای آنها .
9.      انجام هماهنگی های لازم برای در اختیار گرفتن کلیه امکانات و ظرفیت های سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح به منظور مدیریت بحران استان و استان های معین اعم در طول زمان مقابله با بحران .
10.    نظارت و ارزیابی اقدامات واحدهای استانی دستگاه های اجرایی در خصوص مراحل چهارگانه مدیریت بحران به ویژه آمادگی و مقابله و ارائه گزارش به سازمان مدیریت بحران کشور .
11.     انجام مطالعات و ارائه طرح های مناسب به منظور آمادگی های لازم برای مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه طبیعی از قبیل سیل ، زلزله ، خشکسالی ، سرمازدگی ، آفات گیاهی ، آلودگی هوا، لغزش لایه های زمین ، نوسانات آب دریا و پشتیبانی لازم واحد های استانی دستگاه های ذیربط مه منظور  کاهش خسارات و تلفات ناشی از وقوع آنها در استان .
12.    ایجاد هماهنگی های لازم به منظور  تأ مین خسارات ، بازسازی و نوسازی مناطق تخریب شده با همکاری دستگاه های دولتی و سازمان ها و نهادهای تخصصی استانی و ملی .
13.   ایجاد هماهنگی و نظارت به منظور تشکیل هسته های فعال در مناطق مستعد حوادث و استفاده از توان نیروهای موجود در استان و حضور مداوم در فعالیت های تخصصی مدیریت بحران به ویژه امداد و نجات
14.   ایجاد هماهنگی به منظور ارائه خدمات و پیش آگاهی های لازم در خصوص تغییرات فیزیکی ، زمینی ، هوایی و نظائر آن به واحدهای استانی و شهرستانی دستگاه های اجرایی جهت کاهش خسارات و اثرات نامطلوب و نظارت بر آن .
15.  اعزام گروه های کارشناسی به نقاط مختلف استان به هنگام بروز حوادث و سوانح به منظور بررسی عینی و تطبیقی و تهیه نوار، فیلم ، اسلاید و گزارش حوادث و اقدامات بعمل آمده با همکاری ادارات و سازمان ها و نهادهای ذیربط و ارائه گزارش به سازمان مدیریت بحران کشور
16.  تعیین اولویت ها و ضوابط اجرایی لازم در خصوص توزیع اعتبارات و امکانات و فراهم نمودن زمینه اجرائی طرح ها و برنامه های مربوط به پیشگیری ، بازسازی و نوسازی و تأمین خسارات وارده و سایر اعتبارات مورد نیاز .
17.  انجام امور پشتیبانی ، تدارکاتی  و حمایت ستادهای شهرستانی و منطقه ای در مناطق آسیب دیده از طریق امکانات استان و شهرستان و سایر قسمت ها .
18.  بررسی مسائل و مشکلات انعکاس یافته از سوی شهرستانها و دستگاه های مجری طرح ها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده وانجام اقدامات لازم برای رفع آنها با همکاری واحد های استانی دستگاه های اجرائی .
19.    ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی های لازم در زمینه امور آتش نشانی بمنظور ارتقاء کمی و کیفی ماشین آلات و لوازم و تجهیزات آتش نشانی ، مدیریت نیروی انسانی ، امور امدادی و خدمات ایمنی در سطح استان با همکاری شهرداریها و دهیاری های استان .
20.   انجام امور مطالعاتی ، تحقیقاتی و پژوهش های کاربردی در زمینه مدیریت بحران بمنظور پشتیبانی کارشناسی واحدهای استانی دستگاههای اجرایی
21.    مدیریت شبکه اطلاعات مدیریت بحران ( شامل سیستم اطلاع رسانی و هشدار ) استان .
22.   طراحی و راه اندازی شبکه اطلاع رسانی مناسب به منظور ایجاد ارتباط میان سازمانی و اطلاع رسانی به عموم مردم در خصوص بحران های احتمالی در استان .
23.  مدیریت امور مالی مدیریت بحران استان در چارچوب اعتبارات و برنامه های مصوب .
24.  برنامه ریزی و پیگیری تشکیل و سازماندهی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و کارگروه های تخصصی مرتبط با مراحل چهارگانه مدیریت بحران
25. پیگیری تشکیل و سازماندهی شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان و کارگروه های تخصصی مرتبط با مراحل چهارگانه مدیریت بحران
26. پیگیری اجرای مصوبات و تصمیمات شورای عالی و شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور و استان
27. ایجاد هماهنگی بین  شوراهای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان ها و سازمان های مسئول امور تخصصی در مدیریت بحران و ارزیابی فعالیت آنها
28. ارائه گزارش روند اقدامات شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان ها و کارگروه های تخصصی آن به سازمان مدیریت بحران کشور
29.   بررسی نیازهای اعتباری مدیریت بحران استان و شهرستان ها در مراحل چهارگانه بحران و پیگیری تامین و توزیع آن بر اساس برنامه های مصوب شورای هماهنگی مدیریت بحران استان .
30.  برنامه ریزی فرهنگی ، پژوهشی ، آموزشی ، تبلیغاتی ، اطلاع رسانی ، تمرینی و مانور در مراحل آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح غیر مترقبه در استان مبتنی بر طرح جامع کشور .
31.   پیگیری اجرای برنامه های آموزشی مرتبط با بروز بحران ها و حوادث غیر مترقبه برای اعضاء شورای هماهنگی استانی و شهرستانی بمنظور ارتقاء مهارت های فنی مدیریت بحران .
32.  افزایش آگاهی ها ی عمومی و گسترش فرهنگ ایمنی و دانش مدیریت بحران
33. پیگیری توسعه امور بیمه در بخش های مختلف ، سازمان ها و تاسیسات دولتی ، اماکن مسکونی ، تجاری و بخش کشاورزی و دامی و نظارت عالیه بر عملکرد بیمه ها .
34. پیگیری در زمینه تشکیل تیم های امداد ونجات شهرستان ها و بخش ها از طریق جمعیت هلال احمر برای افزایش سطح آمادگی استان و شهرستان ها .
35.بررسی توان ، پتانسیل و ظرفیت علمی و تکنولوژی حوزه های دانشگاهی و اجرایی استان در راستای بهبود روند اقدامات مربوط به امور پیش بینی و هشدار قبل از وقوع حادثه .
36.پیگیریاجرای دوره های آموزشی مربوط به مراحل چهارگانه بحران توسط دفتر آموزش و پژوهش استانداری
37.ارتباط مستمر با سازمان مدیریت بحران به منظور هماهنگی در انجام وظایف
38.ارائه برنامه ها و گزارش عملکرد دفتر مدیریت بحران استان به مراجع ذیربط .


منبع : اداره کل مدیریت بحران
تعداد بازدیدها : ۱۷۹۴


مطالب مرتبط با این موضوع :


کلیه حقوق این پورتال محفوظ و متعلق به استانداری خراسان رضوی می باشد.

نظرسنجی
مطالب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟
آماربازدیدکنندگان