مدیر  کل مدیریت بحران
    حجت علی شایانفر

    .
۱۳۹۳/۰۸/۰۶

شرح وظایف اداره کل مدیریت بحران


1.       ایجاد هماهنگی ، انسجام ، نظارت و ارزیابی مستمر واحدهای استانی دستگاه های اجرایی در راستای : هم افزایی سیاست های جامع پیشگیری و کاهش اثرات و پیامدهای نامطلوب حوادث و سوانح غیرمترقبه ، آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه و انجام صحیح وظایف مربوط به بازسازی و بارتوانی .
2.      مستند سازی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به حوادث و اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی و مدیریت حادثه .
3.     برنامه ریزی و هماهنگی لازم جهت استفاده بهینه از ظرفیت های واحدهای استانی دستگاههای دولتی و غیردولتی و نیروهای مسلح استان به منظور پیش بینی و پیشگیری بحران .
4.     هماهنگی جهت برنامه ریزی برای ساماندهی و آموزش کلیه تشکلهای مردمی ، نهادهای غیردولتی و نیروهای بسیج و داوطلب مردمی در مراحل چهارگانه مدیریت بحران با همکاری واحدهای استانی دستگاه های ذیربط .
5.    همکاری در تهیه طرح های جامع مدیریت کاهش خطرپذیری(Risk Reduction Management ) به جای مدیریت بحران (Disaster Management ) در سطح استانی (منطقه ای ) ، محلی .
6.    هماهنگی و نظارت در زمینه ایجاد و گسترش سیستم های مؤثر پیشگیری ، مقاوم سازی  و بهسازی لرزه ای ساختمان ها ، زیرساخت ها و ابنیه و شریان های حیاتی و مهم و بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده ، روشهای اتکائی و جبرانی خسارات نظیر انواع بیمه ها ، حمایت های مالی و سازوکارهای تشویقی ، تسهیلات ویژه و صندوق حمایتی با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور و همکاری واحدهای استانی دستگاه های ذیربط .
7.    کمک به توسعه و گسترش موسسات علمی و مشاوره ای فعال  و بهره گیری از تجارب آنها به منظور استانداردسازی و بهبود کیفیت ارتقاء و کنترل ایمنی کالاها و خدمات ، ساختمان و تأسیسات زیربنایی استان و نظارت بر رعایت استانداردهای مصوب .
8.    ابلاغ دستورالعمل های اجرایی مربوط به اقدامات اضطراری و احتیاطی در هنگام وقوع و یا احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه به واحدهای استانی دستگاه های ذیربط و نظارت بر اجرای آنها .
9.      انجام هماهنگی های لازم برای در اختیار گرفتن کلیه امکانات و ظرفیت های سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح به منظور مدیریت بحران استان و استان های معین اعم در طول زمان مقابله با بحران .
10.    نظارت و ارزیابی اقدامات واحدهای استانی دستگاه های اجرایی در خصوص مراحل چهارگانه مدیریت بحران به ویژه آمادگی و مقابله و ارائه گزارش به سازمان مدیریت بحران کشور .
11.     انجام مطالعات و ارائه طرح های مناسب به منظور آمادگی های لازم برای مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه طبیعی از قبیل سیل ، زلزله ، خشکسالی ، سرمازدگی ، آفات گیاهی ، آلودگی هوا، لغزش لایه های زمین ، نوسانات آب دریا و پشتیبانی لازم واحد های استانی دستگاه های ذیربط مه منظور  کاهش خسارات و تلفات ناشی از وقوع آنها در استان .
12.    ایجاد هماهنگی های لازم به منظور  تأ مین خسارات ، بازسازی و نوسازی مناطق تخریب شده با همکاری دستگاه های دولتی و سازمان ها و نهادهای تخصصی استانی و ملی .
13.   ایجاد هماهنگی و نظارت به منظور تشکیل هسته های فعال در مناطق مستعد حوادث و استفاده از توان نیروهای موجود در استان و حضور مداوم در فعالیت های تخصصی مدیریت بحران به ویژه امداد و نجات
14.   ایجاد هماهنگی به منظور ارائه خدمات و پیش آگاهی های لازم در خصوص تغییرات فیزیکی ، زمینی ، هوایی و نظائر آن به واحدهای استانی و شهرستانی دستگاه های اجرایی جهت کاهش خسارات و اثرات نامطلوب و نظارت بر آن .
15.  اعزام گروه های کارشناسی به نقاط مختلف استان به هنگام بروز حوادث و سوانح به منظور بررسی عینی و تطبیقی و تهیه نوار، فیلم ، اسلاید و گزارش حوادث و اقدامات بعمل آمده با همکاری ادارات و سازمان ها و نهادهای ذیربط و ارائه گزارش به سازمان مدیریت بحران کشور
16.  تعیین اولویت ها و ضوابط اجرایی لازم در خصوص توزیع اعتبارات و امکانات و فراهم نمودن زمینه اجرائی طرح ها و برنامه های مربوط به پیشگیری ، بازسازی و نوسازی و تأمین خسارات وارده و سایر اعتبارات مورد نیاز .
17.  انجام امور پشتیبانی ، تدارکاتی  و حمایت ستادهای شهرستانی و منطقه ای در مناطق آسیب دیده از طریق امکانات استان و شهرستان و سایر قسمت ها .
18.  بررسی مسائل و مشکلات انعکاس یافته از سوی شهرستانها و دستگاه های مجری طرح ها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده وانجام اقدامات لازم برای رفع آنها با همکاری واحد های استانی دستگاه های اجرائی .
19.    ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی های لازم در زمینه امور آتش نشانی بمنظور ارتقاء کمی و کیفی ماشین آلات و لوازم و تجهیزات آتش نشانی ، مدیریت نیروی انسانی ، امور امدادی و خدمات ایمنی در سطح استان با همکاری شهرداریها و دهیاری های استان .
20.   انجام امور مطالعاتی ، تحقیقاتی و پژوهش های کاربردی در زمینه مدیریت بحران بمنظور پشتیبانی کارشناسی واحدهای استانی دستگاههای اجرایی
21.    مدیریت شبکه اطلاعات مدیریت بحران ( شامل سیستم اطلاع رسانی و هشدار ) استان .
22.   طراحی و راه اندازی شبکه اطلاع رسانی مناسب به منظور ایجاد ارتباط میان سازمانی و اطلاع رسانی به عموم مردم در خصوص بحران های احتمالی در استان .
23.  مدیریت امور مالی مدیریت بحران استان در چارچوب اعتبارات و برنامه های مصوب .
24.  برنامه ریزی و پیگیری تشکیل و سازماندهی  ستاد پیشگیری ، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان
25. پیگیری تشکیل و سازماندهی ستاد پیشگیری،هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان
26. پیگیری اجرای مصوبات و تصمیمات شورای عالی و ستاد پیشگیری،هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کشور و استان
27. ایجاد هماهنگی بین  ستاد پیشگیری،هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان ها و سازمان های مسئول امور تخصصی در مدیریت بحران و ارزیابی فعالیت آنها
28. ارائه گزارش روند اقدامات ستاد پیشگیری،هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستان ها و کارگروه های تخصصی آن به سازمان مدیریت بحران کشور
29.   بررسی نیازهای اعتباری مدیریت بحران استان و شهرستان ها در مراحل چهارگانه بحران و پیگیری تامین و توزیع آن بر اساس برنامه های مصوب شورای هماهنگی مدیریت بحران استان .
30.  برنامه ریزی فرهنگی ، پژوهشی ، آموزشی ، تبلیغاتی ، اطلاع رسانی ، تمرینی و مانور در مراحل آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح غیر مترقبه در استان مبتنی بر طرح جامع کشور .
31.   پیگیری اجرای برنامه های آموزشی مرتبط با بروز بحران ها و حوادث غیر مترقبه برای اعضاء ستاد پیشگیری،هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استانی و شهرستانی بمنظور ارتقاء مهارت های فنی مدیریت بحران .
32.  افزایش آگاهی ها ی عمومی و گسترش فرهنگ ایمنی و دانش مدیریت بحران
33. پیگیری توسعه امور بیمه در بخش های مختلف ، سازمان ها و تاسیسات دولتی ، اماکن مسکونی ، تجاری و بخش کشاورزی و دامی و نظارت عالیه بر عملکرد بیمه ها .
34. پیگیری در زمینه تشکیل تیم های امداد ونجات شهرستان ها و بخش ها از طریق جمعیت هلال احمر برای افزایش سطح آمادگی استان و شهرستان ها .
35.بررسی توان ، پتانسیل و ظرفیت علمی و تکنولوژی حوزه های دانشگاهی و اجرایی استان در راستای بهبود روند اقدامات مربوط به امور پیش بینی و هشدار قبل از وقوع حادثه .
36.پیگیری اجرای دوره های آموزشی مربوط به مراحل چهارگانه بحران توسط دفتر آموزش و پژوهش استانداری
37.ارتباط مستمر با سازمان مدیریت بحران به منظور هماهنگی در انجام وظایف
38.ارائه برنامه ها و گزارش عملکرد دفتر مدیریت بحران استان به مراجع ذیربط .


منبع : اداره کل مدیریت بحران
تعداد بازدیدها : ۵۰۰۶


مطالب مرتبط با این موضوع :


کلیه حقوق این پورتال محفوظ و متعلق به استانداری خراسان رضوی می باشد.

نظرسنجی
مطالب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

بازدید امروز ۸۹
تعداد بازدیدکنندگان امروز ۳۲ نفر
تعداد بازدیدکنندگان دیروز ۵۷ نفر
کل بازدیدکنندگان ۴۴۳۲۵۶ نفر
تعداد کاربران مهمان ۵۸ نفر
آماربازدیدکنندگان